Shell Rimula R5 LE
Lage uitstoot en brandstofbesparingen
Hoe heet, koud, steil, stoffig, modderig of langdurig de omstandigheden ook zijn waaronder uw voertuig moet presteren, u weet dat uw olie uw motor onder alle omstandigheden beschermt.
De 'Energised Protection' van Shell Rimula-oliën voor zware dieselmotoren biedt onafgebroken bescherming op drie cruciale vlakken:
- Zuurregeling – aantoonbare vermogensadditieven dragen bij aan de corrosiebescherming tegen zuren die zich vormen bij de verbranding van brandstof.
- Afzettingsregeling – houdt de motor schoon voor consistente prestaties en een lange levensduur.
- Slijtageregeling - houdt bewegende metalen oppervlakken volledig gescheiden van elkaar voor een langere levensduur.
Shell Rimula R5 LE
Shell Rimula R5 LE, een innovatieve motorolie voor zware motoren die is ontwikkeld om bescherming te bieden voor het volledige druk- en temperatuurbereik dat in moderne motoren wordt aangetroffen. Hierdoor is het de ideale optie voor bestuurders van zware voertuigen voor gebruik op en buiten de openbare weg.
Shell Rimula R5 LE is ontwikkeld om brandstofbesparingen, langere olieverversingsintervallen, een schonere motor en uitstekende bescherming tegen slijtage te realiseren. Bovendien voldoet hij aan de specificaties van API CJ-4 voor extra compatibiliteit met de nieuwste uitlaatgas emissieregelsystemen.
Beschermende kracht
Shell Rimula R5 LE is een halfsynthetisch smeermiddel dat gebruikmaakt van een unieke technologie die zich chemisch en fysiek aanpast om aan de veranderende behoeften van uw motoren te voldoen. De combinatie van synthetische, conventionele basisoliën en geavanceerde additievencomponenten bieden uitstekende bescherming bij lage temperaturen wanneer de verbeterde koude-stroomeigenschappen uw motor tegen slijtage beschermt.
Shell Rimula R5 LE is samengesteld om de prestaties van de olie te verbeteren, om betere stroming bij lagere temperaturen te genereren en om een geavanceerde 'Low-SAPS'-samenstelling te bieden. Dit helpt bij het beheersen van het blokkeren of vervuilen van uitlaatgasnabehandelingsapparaten.
Specificaties en goedkeuringen
Leiderschap in technologie
Shell Lubricants is één van de eerste bedrijven die halfsynthetische producten met de viscositeitsklasse SAE 10W-30 en SAE 10W-40 biedt die voldoen aan een aantal van de striktste specificaties voor motoroliën voor zware toepassingen ter wereld, zoals API CJ-4, ACEA E9 en Volvo VDS-4. Shell Lubricants wil de technische leider zijn op het gebied van productinnovatie van motoroliën voor zware toepassingen.
Voordelen op het gebied van brandstofverbruik
Shell Lubricants blijft leider in de ontwikkeling van brandstofbesparende smeermiddelen, waarbij echte brandstofbesparingen worden gerealiseerd die kunnen helpen om de bedrijfs- en onderhoudskosten te drukken. In 2009 voerden wij een grootschalige test uit bij middelzware vrachtwagens op basis van stads- en snelwegrijpatronen.
Gebruik van Shell Rimula R5 LE met de viscositeitsklasse 10W-30 liet brandstofbesparingen zien van tot wel 1,6% bij middelzware vrachtwagens (voor snelwegcycli, in vergelijking met conventionele SAE 15W-40-motorolie).
Optimaliseer olieverversingsintervallen
Shell Rimula R5 LE biedt bescherming tegen zuurophoping waardoor slijtage als gevolg van corrosie kan ontstaan. Deze bescherming werd bewezen door de verhoging van het TAN (Total Acid Number; Totale aantal zuren) en loodcorrosie in verschillende standaard industrietests. Door de toename van TAN te regelen, kan Shell Rimula R5 LE eigenaars van machines helpen om de olieverversingsintervallen te optimaliseren.
Gebruik van Shell Rimula R5 LE 10W-30 vermindert het totale aantal zuren (TAN) beter dan een conventionele CJ-4 SAE 10W-30, gebaseerd op een Mack T-12- en Cummins ISM-test
Prestaties bij lage temperaturen
In koude winters kan het gebruik van Shell Rimula R5 LE 10W-30 of 10W-40 bijdragen aan het beschermen van de levensduur van de startmotor en de accu. Bovendien start uw motor gemakkelijker dan met een product met viscositeitsklasse 15W-40.
Slijtagebescherming/afzettingsregeling
Shell Rimula R5 LE biedt uitstekende bescherming tegen slijtage. Het voorkomt met name cilinderwandslijtage in de cilindervoeringen, wat verlies van de fijne groeven tot gevolg kan hebben. Dit kan leiden tot enorme slijtage aan de voering en tot een hoger olieverbruik.
De bescherming tegen cilinderwandslijtage kan gemeten worden in de strikte Volvo D-12D-motortests.
Zoals wordt weergegeven biedt Shell Rimula R5 LE in deze motortest een uitstekende regeling tegen cilinderwandslijtage op een prestatieniveau dat vergelijkbaar is met producten met een viscositeitsklasse van 15W-40.
Shell Rimula R5 LE biedt tevens slijtagebescherming en een afzettingsregeling om de meest kritieke motoronderdelen te helpen beschermen. Overmatige slijtage van de nokken en aanslagnokken kan leiden tot vermogensverlies en verhoogde motoremissies. Het beschermen tegen slijtage in de onderdelen van het kleppensysteem wordt gemeten in de strikte Mercedes-Benz OM-646 LA-motortest. Zoals op de afbeeldingen is te zien, is er na 300 bedrijfsuren met Shell Rimula R5 LE 10W-30 sprake van minimale slijtage in de gebruikte nokkenas.
Reinheid en afzettingsregeling
Shell Rimula R5 LE biedt een uitzonderlijke afzettingsregeling voor zuigers en overschrijdt in de OM-501 LA-motortest, één van de meest veeleisende industrietests, de MB228.51-prestatieniveaus voor reinheid van de zuigers. Overmatige afzettingen op de zuiger kunnen leiden tot cilinderwandslijtage en tot schuring op de cilindervoering, wat kan leiden tot extra olieverbruik. Zelfs na 300 bedrijfsuren in de OM-501 LA-test met Shell Rimula R5 LE is er sprake van minimale afzettingen in de bovenste ring en de tweede rand tussen de groeven.
Moet u Shell Rimula R5 LE gebruiken?
Shell Rimula R5 LE voldoet aan de specificaties en is goedgekeurd door een breed scala aan motorfabrikanten voor gebruik in bestaande en toekomstige motoren. Deze olie is een uitstekende keuze voor uitbaters van wagenparken op locaties met grote temperatuurverschillen: één olie die bescherming biedt voor alle seizoenen.
Shell Rimula R5 LE biedt betere prestaties en bescherming van de nieuwste emissiearme motoren, vooral als deze zijn uitgerust met een roetfilter (DPF). Geschikt voor moderne motoren voor zware toepassingen en met een lage uitstoot, vooral voor motoren die zijn voorzien van uitlaatgas nabehandelingsapparaten, in plaats van SAE 15W-40-motorolie.
Veilig gebruik van R5 LE-oliën
Het is heel onwaarschijnlijk dat Shell Rimula R5 LE-oliën enig gevaar voor de gezondheid of de veiligheid vormen, op voorwaarde dat ze correct worden gebruikt in de aanbevolen toepassing. U moet contact met de huid voorkomen en ondoordringbare handschoenen dragen bij het omgaan met afgewerkte olie. Mocht de olie in contact komen met uw huid, was deze dan onmiddellijk af met een sopje. Voor het afvoeren van afgewerkte olie brengt u deze naar een daartoe aangewezen inzamelpunt. Giet deze niet in de grond, het riool of oppervlaktewater.
Zie ook
Shell LubeMatch
Vind de juiste olie voor uw voertuig met LubeMatch van Shell
Shell App
Gebruik de Shell App om gemakkelijk en snel te betalen bij de pomp via je smartphone, van de voordelen te genieten van Shell GO+ of om het dichtsbijzijnde Shell-station te vinden.