Shell fleet assistant - veelgestelde vragen
Algemeen
Wat is Shell Fleet Assistant?
Shell Fleet Assistant is ontworpen voor transportbedrijven en geïntegreerd met EETS OBU. Shell Fleet Assistant verbetert de efficiëntie van het beheer en de planning van leveringsroutes bij transportbedrijven. De tool berekent de tol- en brandstofkosten en toont de beste Shell-tankstations met de brandstofprijs volgens het contract van de klant.
Is Shell Fleet Assistant iets voor mij?
Shell Fleet Assistant is een tool voor alle bedrijven met minder dan 25 voertuigen voor internationaal transport. We zijn van mening dat bedrijven met een dergelijk profiel het grootste voordeel halen uit onze oplossing. Daarnaast heeft de tool functies die kunnen worden gebruikt door kleinere bedrijven en grotere bedrijven met meer dan 25 voertuigen.
Welke functies biedt Shell Fleet Assistant?
Shell Fleet Assistant beschikt over alle belangrijke functies die coördinators nodig hebben:
- Realtimemonitoring van de vrachtwagens met OBU-dozen (‘Track & Trace’-service)
- Planning en prijszetting van internationale transportroutes
- Overzicht van de brandstofprijzen
- Monitoring van de leveringsstatus in real time
- Reservering van beveiligde parkeerplaatsen via Travis
- Zoekfunctie voor truckwashpunten
- Efficiënte communicatie tussen de coördinator en bestuurders
- Documentscanner
Wat is Shell Fleet Assistant niet?
De bestaande versie van Shell Fleet Assistant is geen navigatiesysteem en bevat geen functies zoals het bijhouden van voertuigreparaties, kilometerregistratie of een mechanisme om de werktijd van de bestuurders te optimaliseren.
Shell Fleet Assistant wordt voortdurend verder ontwikkeld en er komen steeds nieuwe functies bij. Mocht u opmerkingen of suggesties hebben om onze tool te verbeteren, neem dan contact met ons op. Al uw opmerkingen zijn waardevol voor ons.
Welke pakketten zijn beschikbaar in Shell Fleet Assistant?
Shell Fleet Assistant is verkrijgbaar in 2 pakketten.
Het basispakket omvat:
- PoPositiemonitoring van voertuigen met EETS T4E
- Routebeheer
- Raming van de tolkosten
- Raming van de brandstofkosten (Shell Card)
- Raming van het traject
- Voertuiginformatie
- Verwachte rustpunten
- Informatie over veerdiensten
- Informatie over Shell-stations
- Vrachtbeheer
- Routegeschiedenis
Het geavanceerde pakket omvat:
- Alle functionaliteiten inbegrepen in het basispakket
- Routemonitoring met de app voor bestuurders
- Laad- en losstatussen
- Chatten met de bestuurder
- Vertaling van meldingen per taalversie van de app
- Offline module voor routestatussen en meldingen
- Scannen en documentbeheer
- Meldingen van de route (files, pech, stationaanbevelingen enz.)
Hoe krijg ik toegang tot Shell Fleet Assistant?
Om een account in het systeem aan te maken, gaat u rechtstreeks naar de website van Fleet Assistant. PROBEER HET NU 3 MAANDEN GRATIS
Hoe registreer ik me in het systeem?
Als u een Shell-klant bent: voer op de registratiepagina het e-mailadres en wachtwoord in dat u gebruikt om in te loggen bij andere Shell-applicaties. Het systeem zal u automatisch inloggen bij de tool.
Als u geen Shell-klant bent, vult u het formulier met basisgegevens (e-mailadres, telefoonnummer) in en we nemen onmiddellijk contact met u op om het registratieproces te voltooien.
Welke toestellen en besturingssystemen kunnen voor de applicatie worden gebruikt?
Shell Fleet Assistant is beschikbaar op Fleet Assistant voor alle computergebruikers met de browsers Chrome, Firefox, Safari of Microsoft Edge. Mobiele apps – voor coördinators en bestuurders – zijn beschikbaar voor Android (versies vanaf 5.0) en iOS (versies vanaf 9.0).
Hoeveel kost Shell Fleet Assistant en hoe lang kan ik het gebruiken?
Shell Fleet Assistant is de eerste 3 maanden gratis. Nadien worden er automatisch kosten aangerekend volgens de tarieftabel in het productreglement. De klant kan het product op elk moment aan het einde van elke maand opzeggen. We behouden ons echter het recht voor om ontwikkelingswerken met betrekking tot de applicatie te beëindigen en de applicatie te sluiten.
Kan ik mijn Shell Card-account beheren met de applicatie?
Shell Fleet Assistant biedt bepaalde bijkomende Shell-diensten met betrekking tot Shell Cards (in het onderdeel Service in de versie voor coördinators) en geeft een overzicht van de brandstofprijzen bij tankstations die de door u overeengekomen kortingen dekken. De tool kan niet worden gebruikt om Shell Card-accounts te beheren. U kunt toegang krijgen tot Shell Fleet Assistant via de Shell Fleet Hub-login.
Krijg ik opleidingsmateriaal/instructies voor de applicatie?
Op de productwebsite vindt u instructievideo’s die tonen hoe het systeem werkt en hoe het wordt gebruikt. Het systeem geeft ook tips en uitleg welke acties in welke volgorde moeten worden ondernomen om de applicatie in gebruik te nemen.
Mocht u nog vragen hebben, neem dan contact met ons op: generalcardrequests-be@shell.com.
Basisfuncties
Kan ik op elk gewenst moment controleren waar mijn vrachtwagen zich bevindt?
Ja. Met de Shell Fleet Assistant-app kunt u de locatie van uw vrachtwagen voortdurend controleren door verbinding te maken met een EETS-toestel. U kunt naar het onderdeel ‘Live’ van de app gaan om de laatste locatie van uw vrachtwagen te controleren.
Welke kaarten gebruikt de app?
Shell Fleet Assistant gebruikt HERE-kaarten. Het is een online kaart- en navigatiedienst die wordt beheerd door Here Technologies. HERE-kaarten geven u ook offline toegang tot uw gegevens. Zo kunnen routes gemakkelijker worden gepland en kunnen kaarten in het buitenland worden gebruikt zonder dat u een datapakket nodig hebt. De kaarten zijn gedetailleerd en bestrijken vele landen, regio's of zelfs hele continenten.
Kan ik meteen parking reserveren en betalen?
Met Shell Fleet Assistant kunt u Travis-parkings reserveren in heel Europa. Om een betaling uit te voeren, wordt de klant doorgestuurd naar de website van Travis om ze daar rechtstreeks te verwerken.
Nieuwe functies
Waar vind ik ondersteuning voor Shell Fleet Assistant?
U vindt ondersteuning voor Shell Fleet Assistant in instructievideo’s op de productwebsite, richtlijnen in de applicatie en deze reeks vragen en antwoorden. Als u hier geen antwoord vindt op uw vragen en twijfels, neem dan contact met ons op via generalcardrequests-be@shell.com.
Waarom heeft Shell Fleet Assistant niet de functies die ik nodig heb?
Shell Fleet Assistant wordt geoptimaliseerd en aangepast aan de behoeften van kleine en middelgrote transportbedrijven. Enerzijds willen we u alle onmisbare functies aanbieden, anderzijds willen we de eenvoudige navigatie en het dagelijkse gebruik van de applicatie behouden. Shell Fleet Assistant zal verder worden verbeterd. Om ervoor te zorgen dat de functie die u nodig hebt sneller wordt toegevoegd, kunt u een e-mail sturen naar generalcardrequests-be@shell.com. Elk bericht wordt geanalyseerd en in aanmerking genomen.
Gebruik
Kan ik Shell Fleet Assistant gebruiken met mijn favoriete tools zoals navigatie- of wagenparkbeheersystemen?
Natuurlijk. De applicatie is ook een uitstekend communicatieplatform tussen coördinators en bestuurders. Shell Fleet Assistant integreert functies van verschillende tools en het grote voordeel ervan is de ordening en de beschikbaarheid van alle belangrijke informatie. Er zijn geen belemmeringen voor het gebruik van andere tools. In een dergelijk scenario is Shell Fleet Assistant een perfecte aanvulling op en compatibel met vrachtbeurzen doordat het een functie voor geoptimaliseerde prijsstelling van vrachten biedt.
Hoeveel bestuurders kunnen Shell Fleet Assistant gebruiken in één bedrijfsaccount?
Shell Fleet Assistant heeft geen limiet voor het aantal bestuurders dat een account kan aanmaken in het systeem. De tool is zo ontwikkeld dat bedrijven met maximaal 25 bestuurders er het grootste voordeel uit kunnen halen. Er zijn echter geen belemmeringen dat de applicatie door minder of veel meer bestuurders wordt gebruikt.
Hoe voeg ik een bestuurder toe aan het systeem?
Vanuit het applicatieniveau in de browser kan de coördinator een nieuwe bestuurder toevoegen. Daartoe moet de coördinator de volgende stappen volgen:
- Ga naar de module ‘Wagenpark’, vervolgens naar het tabblad ‘Bestuurders’ en klik op ‘Nieuwe bestuurder toevoegen’.
- Voer de gevraagde gegevens in: voor- en achternaam. Het telefoonnummer is cruciaal omdat het zal worden gebruikt als login voor de mobiele app en omdat een pincode naar dit nummer zal worden verzonden om de eerste keer in te loggen.
- Klik op ‘Bestuurder toevoegen’.
Kan ik op elk moment een bestuurder toevoegen?
Ja, een bestuurder kan op elk moment worden toegevoegd aan Shell Fleet Assistant.
Waarom moet ik het telefoonnummer van de bestuurder opgeven bij het aanmaken van het account?
Er wordt een sms verzonden naar het opgegeven telefoonnummer met de informatie die nodig is om de applicatie te downloaden en in te loggen bij de applicatie. Het telefoonnummer wordt ook gebruikt als login voor de applicatie op de telefoon.
Hoeveel coördinators kunnen Shell Fleet Assistant gebruiken?
Eén Shell Fleet Assistant kan worden gebruikt door een onbeperkt aantal coördinators. Het eerste coördinatoraccount in het systeem wordt aangemaakt voor de bedrijfseigenaar. Vanuit de module ‘Coördinators’ kunnen er meer coördinatoraccounts worden toegevoegd aan de applicatie.
Vergeet echter niet dat iedere coördinator toegang heeft tot alle informatie over uitgevoerde routes. Wanneer Shell Fleet Assistant wordt gebruikt, krijgen coördinators routes toegewezen die ze volgen en kunnen ze, indien nodig, ook routes van andere coördinators bekijken.
Hoeveel routes kan ik plannen in het systeem?
Het systeem kan worden gebruikt om een willekeurig aantal routes te plannen en te monitoren. De applicatie is echter met name ontworpen om te voorzien in de behoeften van organisaties met maximaal 25 voertuigen. Het gebruik van de applicatie met maximaal 25 actieve routes tegelijkertijd zal comfortabeler en efficiënter zijn.
Hoeveel voertuigen kan ik aan het systeem toevoegen?
Het systeem is zo ontworpen dat het automatisch de voor Track & Trace geschikte voertuigen ophaalt uit andere Shell-systemen. U hoeft geen enkel voertuig handmatig toe te voegen. U moet echter bepaalde informatie over uw voertuigen controleren, bv. het gemiddelde brandstofverbruik, de voertuigafmetingen enz.
Waar worden mijn gegevens opgeslagen?
Aangezien de applicatie beschikbaar is via het internet, worden de gegevens die in de applicatie worden ingevoerd, opgeslagen op servers die uitsluitend toegankelijk zijn voor Shell. De servers bevinden zich in een Microsoft-datacenter dat voldoet aan strenge fysieke en ICT-beveiligingseisen. Shell besteedt bijzondere aandacht aan de veiligheid en de vertrouwelijkheid van uw gegevens die zijn opgeslagen in Shell Fleet Assistant.
Ik wil geen gebruik meer maken van Shell Fleet Assistant. Wat moet ik doen?
De klant kan het product op elk moment aan het einde van elke maand tijdens de gratis en betaalde periode opzeggen. Als u beslist om uw account te verwijderen uit Shell Fleet Assistant, neem dan contact op met onze technische ondersteuning via generalcardrequests-be@shell.com. Een medewerker van de technische ondersteuning zal alle informatie die u hebt ingevoerd in de database zo snel mogelijk verwijderen en uw bedrijfsaccount verwijderen. Let op: dit proces kan niet ongedaan worden gemaakt.
Kan ik een lijst van mijn routegeschiedenis uit het systeem exporteren?
Ja, we kunnen uw routegeschiedenis exporteren naar externe bestanden exclusief voor u. U kunt de gegevens niet zelf exporteren uit de applicatie. Neem hiervoor contact op met onze technische ondersteuning via generalcardrequests-be@shell.com.
Hoe kan ik het wachtwoord voor de coördinator instellen?
Als u de bedrijfseigenaar bent en een actief account hebt om in te loggen bij andere Shell-applicaties, hoeft u geen wachtwoord in te stellen. U moet het wachtwoord invoeren dat u gebruikt om in te loggen bij andere Shell-applicaties. Het systeem zal u automatisch inloggen bij de tool. Coördinators die worden aangemaakt in Shell Fleet Assistant, ontvangen een e-mail met verdere instructies om het wachtwoord in te stellen.
Ik ben het wachtwoord vergeten. Wat moet ik doen?
Als een coördinator zijn wachtwoord is vergeten, kan hij het zelf opnieuw instellen met de link ‘Ik ben mijn wachtwoord vergeten’, beschikbaar op het inlogscherm van Shell Fleet Assistant. Het systeem vraagt het e-mailadres dat als login voor het systeem wordt gebruikt. Er wordt een e-mail naar het adres gestuurd met een link om het wachtwoord opnieuw in te stellen.
Als een bestuurder de pincode is vergeten die wordt gebruikt om in te loggen bij de applicatie, kan deze pincode opnieuw worden ingesteld met de functie ‘Ik ben mijn pincode vergeten’, beschikbaar in de mobiele app van de bestuurder op het inlogscherm.
Hoe stel ik meldingen in de applicatie op de telefoon in?
Meldingen (bijvoorbeeld berichten van de coördinator) worden standaard ingeschakeld in Shell Fleet Assistant zodra de applicatie is geïnstalleerd. Om ze uit te schakelen (hoewel dit niet wordt aanbevolen), gaat u naar de telefooninstellingen. Afhankelijk van de versie en het systeem kan het pad verschillen, maar over het algemeen geldt het volgende:
- Probeer bij de meeste Android-platformen het volgende:
Instellingen -> Applicatie en meldingen -> Meldingen -> Applicatiemeldingen -> Shell Fleet Assistant -> Uitschakelen. - Probeer bij de meeste iOS-platformen het volgende:
Instellingen -> Meldingen -> Shell Fleet Assistant -> Meldingen toestaan uitschakelen.
Welke meldingen worden naar de telefoon verzonden?
Alle meldingen van de coördinator naar de bestuurder worden naar de telefoon verzonden, bv. nieuwe vrachten, berichten, aanbevelingen voor rustpunten, parkings of tankstations. Er worden bovendien berichten verzonden afhankelijk van de positie van de bestuurder – bijvoorbeeld wanneer hij de grens van een land nadert met een verzoek om te controleren of de OBU wordt opgeladen.
Ik heb een melding in de cloud van de applicatie niet opgemerkt. Kan ik ze ergens vinden?
Ja. Alle meldingen en berichten die naar de bestuurder worden verzonden en die door de coördinator naar de bestuurder worden verzonden, zijn beschikbaar in het chatpaneel dat wordt uitgeklapt met een pictogram in het bovenste menu. Berichten worden steeds geordend in het kader van de specifieke route.
Ik heb een route gepland en naar de bestuurder gestuurd. Kan ik een nieuwe vracht toevoegen aan de route?
Ja. Er kunnen ook vrachten aan routes worden toegevoegd wanneer de bestuurder al onderweg is. Ga naar de lijst met routes die worden uitgevoerd in de module ‘Live’, zoek de route en klik erop. Klik vervolgens op ‘Route bewerken’ en voeg een vracht toe met vermelding van de plaats van laden en lossen. Wanneer u op ‘Bevestigen’ klikt, wordt de bijgewerkte route automatisch naar de bestuurder verzonden.
Ik heb een vracht geannuleerd. Kan ik ze verwijderen uit de route die ik al naar de bestuurder heb gestuurd?
Ja. Er kunnen vrachten uit routes worden verwijderd wanneer de bestuurder al onderweg is. Ga naar de lijst met routes die worden uitgevoerd in de module ‘Live’, zoek de route en klik erop. Klik vervolgens op ‘Route bewerken’. Als u de vracht vindt, verwijdert u ze en slaat u de wijzigingen op. De bijgewerkte route wordt automatisch naar de bestuurder verzonden.
Kan ik alle routes zien die worden uitgevoerd?
Ja. Hiervoor dient de module ‘Live’. De module toont alle routes die worden uitgevoerd. Aan de linkerkant toont het systeem een lijst van alle routes met basisgegevens. Daarnaast toont de kaart de trajecten van alle routes die worden uitgevoerd.
Kan ik de posities van mijn bestuurders op de kaart zien?
Ja. Hiervoor dient de module ‘Live’. De module toont alle routes die worden uitgevoerd met de posities van de bestuurders. Het is ook mogelijk om individuele routes te bekijken. De posities van de bestuurders op de kaart worden elke minuut vernieuwd.
Technische problemen
Waar vind ik ondersteuning voor Shell Fleet Assistant?
U vindt ondersteuning voor Shell Fleet Assistant in instructievideo’s op de productwebsite, richtlijnen in de applicatie en deze reeks vragen en antwoorden. Als u hier geen antwoord vindt op uw vragen en twijfels, neem dan contact met ons op via generalcardrequests-be@shell.com.
Hoe neem ik contact op met de ondersteuning van Shell Fleet Assistant?
Om contact op te nemen met de technische ondersteuning van Shell Fleet Assistant, stuurt u een bericht rechtstreeks naar generalcardrequests-be@shell.com.
De applicatie werkt niet op mijn computer. Wat moet ik doen?
Shell Fleet Assistant werkt met een webbrowser en is te vinden op http://www.fleetassistant.shell.com. We raden aan om de ondersteunde browsers te gebruiken, bijgewerkt naar de meest recente versie.
Mobiele apps voor coördinators zijn beschikbaar voor Android (vanaf versie 5.0) en iOS (vanaf versie 9.0).
In de meeste gevallen kan elk probleem met een niet-werkende applicatie worden opgelost door de browser op de computer te updaten of in geval van mobiele apps door het besturingssysteem te updaten.
Als Shell Fleet Assistant echter niet werkt, neem dan contact met ons op via generalcardrequests-be@shell.com.
Gegevensbescherming
Worden mijn gegevens aan iemand bekendgemaakt?
Nee. De gegevens die in de applicatie worden ingevoerd, worden niet bekendgemaakt aan derden. Bedrijfsgegevens worden niet geanalyseerd en verwerkt. De informatie over het gebruik van de applicatie wordt echter geanalyseerd, bv. hoelang u de applicatie gebruikt, welke functies u het vaakst gebruikt enz. De informatie zal de werking van Shell Fleet Assistant helpen verbeteren.
Worden mijn gegevens versleuteld?
We leveren alle redelijke inspanningen zodat uw gegevens veilig blijven. Gebruikerscommunicatie met de applicatie wordt versleuteld en beveiligd in overeenstemming met de beste praktijken in de sector. Alle gegevens die op de Shell Fleet Assistant-servers worden opgeslagen, worden versleuteld en alleen Shell heeft toegang tot deze gegevens. De servers van Shell Fleet Assistant bevinden zich in een Microsoft-datacenter dat voldoet aan strenge fysieke en ICT-beveiligingseisen.