Het koolstofvrij maken van vrachtvervoer
Shell werkt samen met de transportsector om de uitstoot van voertuigen te helpen verminderen. Decarbonising Road Freight: Getting into Gear is een gezamenlijk rapport van Shell en Deloitte met de inzichten van meer dan 150 experts op het gebied van vrachtvervoer. In dit document worden de obstakels beschreven voor koolstofvrij transport, maar ook 22 praktische oplossingen voor de overstap naar hernieuwbare energieën. Deze bevindingen vormen de basis voor Decarbonising Road Freight: Shell’s Route Ahead, een extra rapport met Shells kijk op de mogelijkheden om koolstofvrij te worden en de rol die wij spelen.
Waarom moet de koolstofuitstoot naar beneden?
Overal ter wereld leggen bedrijven en overheden doelstellingen vast conform het klimaatverdrag van Parijs.
Meer dan 120 landen hebben toegezegd om de uitstoot van broeikasgassen in de atmosfeer tegen 2050 te stoppen.
Het vrachtvervoer over de weg is goed voor ongeveer 9 % van de wereldwijde CO2-uitstoot, meer dan de scheepvaart en de luchtvaart samen. Om de doelstelling van het klimaatakkoord van Parijs te halen, moet de absolute uitstoot van het wegvervoer tegen 2050 met bijna 60 % dalen ten opzichte van het referentieniveau van 2018, ondanks een verwachte verdubbeling van het vrachtvolume in dezelfde periode. Het wegvervoer is echter essentieel voor de wereldeconomie en het dagelijkse leven. Wereldwijd zijn er ongeveer 217 miljoen transportvoertuigen, variërend van lichte bestelwagens tot middelgrote en zware vrachtwagens, touringcars en bussen. De uitdaging is enorm: naarmate de wereldeconomie na COVID-19 aantrekt, zal ook de koolstofuitstoot van het wegvervoer weer toenemen.
Er zijn verschillende obstakels voor het verlagen van de koolstofuitstoot: onvoldoende stimulansen van overheidswege, een gebrek aan infrastructuur, de beperkte vraag van de expediteurs ... Ondanks die obstakels is er echter hoop. De sector staat namelijk op een kantelpunt. De toenemende vraag, de snellere invoer van nieuwe regelgeving en de technologische evolutie hebben voor een nieuw momentum gezorgd.
De weg van de technologische oplossingen lijkt duidelijk ingeslagen. De meeste technologieën om het wegvervoer koolstofvrij te maken, bestaan al en veel vrachtwagenfabrikanten zijn volop bezig met de ontwikkeling van FCEV’s (elektrische voertuigen met brandstofcel) en BEV’s (elektrische voertuigen met batterij). De sector heeft een stappenplan opgesteld om koolstofarm te worden, waarbij tegen het einde van de jaren 2020 op grote schaal uitstootarme en uitstootvrije vrachtwagens kunnen worden uitgerold.
Shell heeft een waaier aan initiatieven geïdentificeerd om het wegvervoer voorbij de plannings- en ontwerpfase van de omschakeling te loodsen. Dat oplossingen bestaan enerzijds uit onmiddellijke maatregelen door meer gebruik te maken van bestaande technologieën, zoals BEV’s voor lichtere voertuigen en kortere afstanden in de steden. Op langere termijn omvatten de initiatieven ook waterstof als brandstof voor zwaardere vrachtwagens die langere afstanden afleggen met grotere ladingen. Essentiële elementen hierbij zijn een gerichtere regelgeving, een toename van de productie en betere infrastructuur om de groei te ondersteunen, maar ook een doorgedreven samenwerking.
De uitdaging is enorm, maar het is tegelijk een opportuniteit om de energiemix van het wegvervoer te herdefiniëren.
Road Freight Decarbonisation
Title: Road Freight Decarbonisation
Duration: 1:43 minutes
Description:
A short video showcases how Shell and Deloitte research with senior industry leaders from the global road freight sector has identified a roadmap for the sector’s decarbonisation pathway.
[Upbeat background music plays]
[Text displays]
Road freight is responsible for around 9% of global CO2 emissions
[Visuals]
Aerial view of trucks with containers lining up in lanes at a port.
[Text displays]
But it's no longer considered 'hard to abate'.
[Visuals]
Multiple white freight trucks are travelling in a convoy across the open road
[Text displays]
So what's stopping this sector from decarbonising faster?
[Visuals]
A male truck driver drives along a road viewed from the inside of his cab
[Text displays]
Shell and Deloitte spoke with 158 road freight leaders
[Visuals]
A business woman looks at a video call with several participants on her laptop
[Text displays]
We believe the sector
[Visuals]
Trucks driving along a motorway in China with Chinese road signs
[Text displays]
is nearing a tipping point
[Visuals]
A bird’s eye view of a truck parking area with a heavy duty truck parking alongside other heavy duty trucks
[Text displays]
It will decarbonise faster than many expect.
[Visuals]
A red North American style heavy duty truck drives past on a road. Camera scene changes to a delivery driver lifting boxes into a delivery van.
[Text displays]
We have already identified the enabling technologies.
[Visuals]
An animation of concept hydrogen truck being filled with hydrogen as a fuel from a fuel pump with wind turbines in the background.
[Text displays]
But must overcome three main barriers
[Visuals]
White text on yellow background reads (with text from above)
[Text displays]
1. Inadequate charging and fuelling infrastructure
[Visuals]
An electric fuel pump charging icon turns red
[Text displays]
2. Insufficient regulatory incentives
[Visuals]
Close to 100 flags from around the world fluttering on flag posts.
[Text displays]
3. Lack of demand from customers shipping goods
[Visuals]
A scene shows a warehouse with many long shelfs full of boxes, and there are a few staff driving forklifts to put the boxes in the right places.
[Text displays]
A clear decarbonisation pathway has emerged
[Visuals]
A Mercedes hydrogen powered truck carrying a tank displaying H2 and driving on a road surrounded by green trees.
[Text displays]
It includes hydrogen
[Visuals]
The front part of a new Hyundai hydrogen truck, with “Xcient Fuel Cell” branding right above the Hyundai logo.
[Text displays]
and battery electric trucks
[Visuals]
Someone is plugging the electric charging cable into an electric truck
[Text displays]
and a roadmap of 22 solutions for the decade ahead.
[Visuals]
Split screen, where the top part shows a group of people having a meeting, and the bottom part shows a white electric medium duty truck in a city road setting. Camera scene changes to four Hyundai hydrogen truck tractor units on a test circuit track
[Text displays]
We must increase adoption of these new technologies
[Visuals]
Hyundai hydrogen truck tractor units shown in two further different views, the first on a test circuit track and the second on open road.
[Text displays]
deploy more low carbon fuels products from waste
[Visuals]
A small bulldozer lifting parcels of compressed waste in a processing plant
[Text displays]
and make existing vehicles as efficient as possible.
[Visuals]
A modern protype truck called Starship developed by Shell driving on a U.S. highway with aerodynamic tractor unit, solar panels on the top of the trailer and other energy-saving design features . Written on the trailer is: “Driving Innovation” and the Shell logo.
[Text displays]
A concerted global effort
[Visuals]
Colourful and decorated South Asian truck drives along road bordered with trees
[Text displays]
advancing policy, knowledge sharing
[Visuals]
Man speaking into microphone at international conference with other participants in large round table setting with flags in the backgrpund.
[Text displays]
and collaboration with other sectors
[Visuals]
a cargo ship being unloaded and containers being put on the dock
[Text displays]
are key for road freight
[Visuals]
A Toyota and Kenworth zero emissions hydrogen truck transporter carrying many cars on its trailer enters the port of Los Angeles followed by a second hydrogen truck with trailer.
[Text displays]
to achieve net zero emissions by 2050.
[Visuals]
A medium duty white Hyundai low emission truck driving on a road surrounded by green grass and some trees. Camera changes to close up of the same truck driving along the road
[Visuals]
Shell logo with hashtag “#MakeTheFuture” and “© SHELL INTERNATIONAL LIMITED 2021”
Het wagenpark van de toekomst
De recentste rapporten, nieuwsberichten en inzichten voor het wegvervoer, heet van de naald.
Op naar een optimaal vlootbeheer
Een situationeel overzicht van de wereldwijde wegtransportmarkten en inzichten van experts over de beschikbare oplossingen om vlootbeheerders te helpen hun operationele efficiëntie en strategieën voor uitstootvermindering te verbeteren.